Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

e-Rokok CAP desak haramkannya

e-Rokok CAP desak haramkannya

 Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Artikel di blog cikgukaunseling sebelum ini, Petua Atasi keinginginan Nak Merokok, sila klik di sini. 

Kempen Haram Merokok Ditingkatkan, sila klik di sini.

e-Rokok CAP desak haram e-rokok

 S M Mohamed Idris menunjukkan contoh e-rokok yang berada dalam pasaran pada sidang media di Georgetown, semalam. - Foto Ramdzan Masiam 

  Georgetown: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan segera mengharamkan penjualan rokok elektronik (e-rokok) di negara ini berikutan peningkatan penggunaan produk itu oleh belia.

Presidennya, S M Mohamed Idris, berkata perkembangan itu harus dipandang serius kerana produk yang dikatakan pengganti rokok tembakau itu didapati digunakan begitu meluas termasuk oleh pelajar dan wanita, malah lebih mengejutkan apabila kajian mendapati kira-kira 60 pelajar di sebuah sekolah di Pulau Pinang menghisap e-rokok. 

 “Faktor tiada had umur dikenakan untuk membeli e-rokok yang juga mudah dibeli menerusi internet dan di pasar raya membuatkan pelajar mudah memilikinya... ini membimbangkan.




“Walaupun e-rokok dikatakan alternatif untuk mereka yang ingin berhenti merokok, ia sebenarnya akan mewujudkan ketagihan nikotin,” katanya pada sidang media di pejabatnya, di sini semalam.

Beliau berkata, sudah sampai masanya Malaysia mengikut jejak Brazil, Norway, Colombia, Panama, Singapura dan Uruguay mengharamkan penggunaan produk berkenaan.

Mudarat kesihatan

“Umum tahu e-rokok memudaratkan kesihatan, malah beberapa kajian menunjukkan kesan buruk penggunaan produk itu. Contohnya, kajian Universiti Athens di Greece membuktikan e-rokok boleh menyebabkan kerosakan paru-paru.
“Kajian oleh Pentadbiran Ubatan dan Makanan Amerika Syarikat (USFDA) ke atas 19 jenis katrij e-rokok pula mengesan ejen penyebab kanser di dalamnya,” katanya sambil menasihatkan ibu bapa turut memainkan peranan memantau anak mereka bagi mencegah penggunaan e-rokok.

Pada 21 Januari lalu, bekas Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan penjualan bahan dan produk e-rokok adalah satu kesalahan mengikut Akta Racun 1952 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

Penjual dan pengedar produk itu dan cecair nikotin boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan. 


Sumber; Berita Hrian, 25/6/2013

 

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .