Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Ingin Menjadi Doktor?

 Ingin Menjadi Doktor?


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Terdapat pelajar yang berjumpa saya, bercita-cita mahu menjadi doktor. 

"Cikgu, saya nak jadi doktor. Nanti jadi doktor, saya akan rawat cikgu tau," pelajar ini berkata sedemikian ketika saya membantu memberi rawatan awal kepadanya yang sakit di sickbay bilik saya.

Bagi pandangan saya, pelajar berkenaan membuat tindakan yang tepat, bukan kerana kata-katanya yang hendak membantu saya. Namun ini adalah kerana pemikiran dan sikap yang beliau miliki. Ketika berada di Tingkatan 2, beliau sudah mempunyai cita-cita dan matlamat hidup.

Sebenarnyam sebelum menduduki Peperiksaan PMR, para pelajar elok mempunyai cita-cita dan hala tuju, supaya pelajar mudah membuat keputusan halatuju selepas PMR nanti. Ini kerana, apabila anda mendapat A dalam kebanyakan matapelajaran dalam PMR, Terutama untuk mata pelajaran Matematik dan Sains, anda mudah diterima ke aliran sains yang menawarkan mata pelajaran Biologi, Kimia, Matematik Tamabbahan dan sebagainya semasa di Tingkatan 4.

    Gambar Hiasan: Doktor Bedah

Selain cita-cita setinggi bintang di langit, kita perlu mempunyai kelayakan yang sesuai dengan cita-cita itu. Untuk menjadi doktor, mata pelajaran yang perlu diberikan tumpuan , ialah mata pelajaran berkaitan Matematik dan Sains. 

Jika anda lemah dalam mata pelajaran ini, maka dari sekaranglah anda perlu mulakan langkah memperbaiki kelemahan. Contohnya dengan rajin membuat latih tubi soalan-soalan berbentuk peperiksaan di rumah dan berbincang dengan guru mata pelajaran anda.

Walau bagaimanapun, mata pelajaran lain seperti Pendidikan Islam, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Kemahiran Hidup, Geografi, Sejarah, Bahasa Arab bagi yang mengambil mata pelajaran ini, perlu diberi perhatian.

Untuk mengetahui kerjaya doktor ini, elok juga jika anda membaca artikel ini, Prof Dr Adeebah Pakar HIV/ AIDS, Klik sini, http://ppdasmkjp2.blogspot.com/2011/07/prof-adeeba-pakar-hivaids.html

Kalau hendak menjadi doktor, result SPM mestilah benar-benar cemerlang, terutama jika hendak memohon tajaan MARA pengajian perubatan di luar negara

Untuk Penajaan MARA, Bagi Kursus Ijazah Perubatan di luar negara, calon yang memohon perlu Mendapat sekurang-kurangnya A- untuk mata pelajaran yang disertakan di bawah:

Mendapat sekurang-kurangnya gred A- dalam sembilan (9) matapelajaran berikut:
  • Bahasa Melayu;
  • Sejarah;
  • Pendidikan Islam atau Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah atau Pendidikan Syariah Islamiah atau Pendidikan Moral;
  • Fizik;
  • Kimia;
  • Biologi;
  • Matematik;
  • Matematik Tambahan;
  • Bahasa Inggeris



Sekian, wassalam.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .