Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Usah Kecewa, Cinta Tak berbalas

 Buat Insan yang Sedang Kecewa Cinta


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Demi Tuhanku yang diriku di bawah penguasaan-Nya dan sentiasa dalam pengawasan-Nya, aku tidak menulis melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Nya dan dengan izin-Nya. 

SEGALA puji dan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan inayahNYA hari ini kita rakyat Malaysia masih dapat mengecapi kehidupan yang aman damai dan sejahtera walapun negara ini mempunyai berbagai kaum, agama dan kebudayaan. Alhamdulillahirabbil a'lamin.

Sesungguhnya saya menulis dengan penuh kasih sayang kepadamu sebagai seorang guru kepada anak muridnya, sebagai seorang saudara seagama. Bicara cinta, kali ini ingin saya nukilkan di ruang maya ini. Adakah ini bermakna saya menggalakkan anak murid saya bercinta? 

Tidak, saya tidak menggalakkan anak murid saya bercinta ketika di alam persekolahan. Cuma, artikel ini dicatat di sini sebagai renungan bersama bagi insan yang telah dikeciwakan oleh cinta manusia.

Cinta dan manusia, ibarat lagu dan irama, tiada irama, pincanglah kehidupan ini.
Cinta dan insan, ibarat ombak dan pantai.

Wahai Anak muridku,

Ketika bicara cinta menusuk ruang kalbumu, ketika itulah, dirimu perlu berhati-hati. Berhatilah-hatilah dalam membezakan mana satu cinta nafsu, mana satu cinta sejati.

Wahai anak muridku, cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah.

Biarkan cinta Berkata Tidak, sila klik sini. (entry pada August 5, 2010)
Usah Menangis, Ia Bukan Milikmu, sila klik sini , (entry pada  July 25, 2010)

Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah. Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanya jalan menuju cinta Allah. 

Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah.

Apakah Cinta Itu Buta? Tidak, cinta itu tidak buta. Yang buta melulu hanyalah cinta orang yang lemah iman. Cinta itu telah dikotori oleh kehendak nafsu dan bujukan syaitan. Apa sahaja yang disuruh oleh nafsu dan dihasut oleh syaitan akan diikuti. 

Cinta buta oleh orang yang buta mata hatinya sanggup mengorbankan maruah, harga diri malah membunuh demi cintanya. Memang benar kata pepatah Arab, seseorang itu menjadi hamba kepada “apa” atau “siapa” yang dicintainya.


Wahai anak muridku,

Hati meronta untuk mencintai dan dicintai. Alangkah remuk redamnya hati tatkala apa yang kita cintai tidak kita miliki. Alangkah kecewanya jiwa tatkala cinta kita tidak dibalas oleh orang yang kita cintai. 

Ternyata hati itu bukan milik kita, ia milik Allah. 

Kita tidak bersalah tatkala cinta itu lahir terhadap seseorang, tetapi kita keterlaluan tatkala kita memaksa cinta seseorang yang lain kepada kita. Bukankah sepatutnya kita redha dengan ketentuan Allah yang tidak menumbuhkan cinta terhadap kita di hati orang yang kita cintai? 

Alangkah zalimnya kita tatkala kita tidak dapat menerima apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sedangkan saban hari kita sering tidak menghargai cinta Allah, kita tidak pula membalas segala anugerah cinta yang Allah berikan kepada kita pada setiap hembusan nafas, pada setiap detik kehidupan yang kita lalui. Bukankah Allah lebih layak untuk murka kepada kita kerana kita tidak membalas-Nya dengan ketaatan yang sepatutnya?

Wahai anak muridku,

Usah sekali membuat tindakan yang tidak bijak seperti membunuh diri, mengambil najis dadah, terlibat dengan gejala seks bebas dan lain-lain perbuatan yang boleh membawa anda ke lembah kehancuran. 

Allah menjanjikan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Yakinlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. 

Peliharalah dirimu, sebaik mungkin, serapat mungkin. Selimutilah dirimu dengan tabir iman dan taqwa kepada Allah. Untuk menjadi seumpama mutiara, lihat sahaja,  tiram di laut, dihiris pepasir tercalarlah ia, sungguhpun terluka tetapi dipendam, sungguhpun pedih tapi tetap disimpan, namun akhirnya dibalas MUTIARA BERHARGA


Perbaikilah setiap inci kehidupanmu agar engkau termasuk di kalangan orang yang beroleh pasangan yang baik. Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki.

Boleh jadi kita cintakan sesuatu tetapi ia buruk bagi kita dan begitu juga sebaliknya. 

Pada setiap persimpangan kehidupanmu, pada setiap kesulitan yang kau tanggung, pada setiap ranjau yang kau pijak, apakah engkau merasakan bahawa Allah tiada bersamamu? Kalau begitu tanggapanmu, silap, sayang.

Bahkan Allah SWT sentiasa mendengar dan melihatmu. Persoalannya, apakah engkau sudah merintih pada-Nya, meminta pada-Nya dan memperlihatkan apa yang sepatutnya kepada –Nya? Marilah kita sama-sama berlindung dengan Allah daripada menjadi hamba yang kufur dan lupa diri.

Oleh itu, rawatlah hatimu yang kecewa dan luka dengan selalu bersolat, berdoa dan mendampingi orang-orang yang sentiasa mengingatkan anda kepada kebaikan dan kebenaran.





Wahai anak muridku yang kecewa,

Hadapilah kekecewaan dan retak hatimu dengan Sabarlah, Solatlah dan sentiasa siap sedia menghapi pelbagai kemungkinan kehidupan ini...

2 Comments:

Afida Anuar said...

Kak Ma, terima kasih....sudi share:)

Cikgu Ma said...

Terima Kasih Fida, sudi memberi komen di blog akak ni, :)

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .