Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Teori Kaunseling Teori keperluan Maslow

 Teori Kaunseling Teori keperluan Maslow




Teori keperluan Maslow - Abraham Maslow membangunkan teori personaliti yang telah mempengaruhi sejumlah bidang yang berbeza, termasuk pendidikan. Ini pengaruh luas kerana sebahagian tingginya tingkat kepraktisan  teori Maslow. Teori ini tepat menggambarkan realiti banyak dari pengalaman peribadi.  




Banyak orang mendapati bahawa mereka boleh memahami apa kata Maslow. Mereka dapat mengenali beberapa ciri dari pengalaman mereka atau perilaku yang benar dan dapat dikenalpasti tetapi mereka tidak pernah dimasukkan ke dalam kata-kata.Maslow telah membuat teori hierarki keperluan. Semua keperluan asas itu adalah instinctoid, setara dengan naluri pada haiwan. Manusia mula dengan kedudukan yang sangat lemah yang kemudian kuno sepenuhnya sebagai orang membesar. 


 Bila persekitaran yang benar, orang akan tumbuh lurus dan indah, aktualisasi potensi yang mereka telah mewarisi. Jika persekitaran tidak "benar" (dan kebanyakan tidak ada) mereka tidak akan tumbuh tinggi dan lurus dan indah. Berikut ini lima peringkat keperluan mengikut teori Maslow.



Keperluan Fisiologis


 Teori keperluan Maslow yang pertama adalah keperluan biologi. Mereka terdiri daripada keperluan oksigen, makanan, air, dan suhu tubuh relatif konstan. Mereka adalah keperluan kuat kerana jika seseorang tidak diberi semua keperluan, fisiologis yang akan datang pertama dalam pencarian seseorang untuk kepuasan.



Keperluan Keselamatan


 Teori keperluan Maslow yang berikutnya adalah apabila semua keperluan fisiologi puas dan tidak mengendalikan fikiran lagi dan kelakuan, keperluan keselamatan boleh menjadi aktif. Orang dewasa mempunyai sedikit kesedaran keselamatan mereka keperluan kecuali pada saat kecemasan atau tempoh disorganisasi dalam struktur sosial (seperti rusuhan luas). Anak-anak sering memaparkan tanda-tanda rasa tidak selamat dan perlu selamat.

Keperluan Cinta, sayang dan pemilikan


 Teori keperluan Maslow selanjutnya adalah keperluan sosial. Ketika keperluan untuk keselamatan dan kesejahteraan fisiologis puas, kelas seterusnya keperluan untuk cinta, sayang dan pemilikan boleh muncul. Maslow menyatakan bahawa orang mencari untuk mengatasi perasaan kesepian dan keterasingan. Ini melibatkan kedua dan menerima cinta, kasih sayang dan memberikan rasa memiliki.


Keperluan Esteem 


Ketika tiga kelas pertama keperluan dipenuhi, keperluan untuk harga boleh menjadi dominan. Ini melibatkan keperluan baik harga diri dan untuk seseorang mendapat penghargaan dari orang lain.  

Manusia mempunyai keperluan untuk tegas, berdasarkan, peringkat tinggi stabil diri, dan rasa hormat dari orang lain. Ketika keperluan ini dipenuhi, orang merasa percaya diri dan berharga sebagai orang di dunia. Ketika keperluan kecewa, orang merasa rendah, lemah, tidak berdaya dan tidak berharga.Keperluan Aktualisasi Diri

Tahap keperluan terkini adalah ketika semua keperluan di atas dipenuhi, maka dan hanya maka adalah keperluan untuk aktualisasi diri diaktifkan. Maslow menggambarkan aktualisasi diri sebagai orang perlu untuk menjadi dan melakukan apa yang orang itu "lahir untuk dilakukan." "Seorang pemuzik harus bermusik, seniman harus melukis, dan penyair harus menulis." 


Keperluan ini membuat diri mereka merasa dalam tanda-tanda kegelisahan. Orang itu merasa di tepi, tegang, kurang sesuatu, singkatnya, gelisah. Jika seseorang lapar, tidak selamat, tidak dicintai atau diterima, atau kurang harga diri, sangat mudah untuk mengetahui apa orang itu gelisah tentang. Hal ini tidak selalu jelas apa yang seseorang ingin ketika ada keperluan untuk aktualisasi diri. (Source: belajarpsikologi.com)Sekilas mengenai profile Abraham Maslow

 Abraham Maslow lahir 1 April 1908 di Brooklyn, New York, Amerika Syarikat. Ia awalnya kuliah di bidang undang-undang, sebelum akhirnya memilih untuk mempelajari psikologi dan lulus dari Universiti Winconsin. Ia memperoleh gelar PhD pada 1934.


 Maslow menjadi pelopor aliran psikologi humanistik yang pada tahun 1950 hingga 1960-an. Ia dikenali sebagai "kekuatan ke-tiga" di samping teori Freud dan behaviorisme. Maslow menjadi profesor di Universiti Brandeis dari 1951 hingga 1969, dan menjadi residentfellow untuk Laughlin Institute of California. Ia meninggal kerana serangan jantung pada 8 Jun 1970.Nah, itulah sekilas kutipan mengenai teori keperluan Maslow mudah-mudahan bermanfaat bagi pembaca, masih banyak sekali teori keperluan menurut ahli lain.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .