Cara Menaikkan Self Esteem pelajar Yang Mula hilang Fokus dengan Teknik Nabi Muhammad SAW
Apabila Pelajar Hilang Semangat dan Fokus, Beginilah Cara Menaikkan Self-Esteem Mereka
"Yalah, cikgu. Kitaorang sudah tak ada idea."
“Cikgu, tak seronoklah buat benda ini. Bukan
dapat apa pun. Kita buat kerja sendiri sahajalah.”
“Cikgu janganlah tengok. Kami malu.”
“Cikgu, tengok! Dia buat roket cikgu.”
Inilah respon pelajar ketika saya
meronda-ronda di dalam kelas 5 Dedikasi selepas mereka memberi salam sebentar
tadi. Pelajar-pelajar 5 Dedikasi sudah hilang semangat mahu meneruskan aktiviti
Hasil Kreatif sempena Program Maju Diri pada hari tersebut.
Memandangkan aktiviti yang berlangsung ketika
itu adalah aktiviti Hasil Kreatif, setiap kumpulan yang telah dibekalkan dengan
beberapa keping kertas putih bersaiz A4 harus menghasilkan seberapa banyak
hasil kreatif dengan menggunakan kertas putih tersebut. Kumpulan pelajar yang
paling banyak mencipta hasil kreatif menggunakan putih akan dikira sebagai
pemenang.
Berdasarkan pengalaman mengaplikasi Teknik
Nabi Muhammad, apabila seorang pelajar tidak bersemangat atau kurang tumpuan
terhadap pelajaran, saya sedia maklum bahawa self-esteem pelajar berada di
tahap yang rendah. Kerana itu, mereka tidak mempunyai keyakinan kepada diri
sendiri untuk mendorong diri mereka agar tetap belajar atau meneruskan kerja
-kerja yang diarahkan guru. Hal sebegini boleh diselamatkan dengan aplikasi Teknik
Nabi Muhammad.
Bagi kembali menaikkan self-esteem
pelajar-pelajar 5 Dedikasi, saya tidak melakukan perkara-perkara berikut;
- Saya tidak memarahi mereka dengan berkata, “Kamu ini bagaimana? Dari tadi guru kamu masuk menjalankan aktiviti, baru satu hasil kreatif kamu?” (Salah)
- Saya tidak kritik mereka dengan berkata, “Itulah, lain kali guru mengajar pasang telinga. Lihat dan dengar bagaimana guru menerangkan. Barulah kamu faham dan tahu apa yang bakal kamu hasilkan. Ini tidak, setengah jam guru kamu berada di dalam kelas kamu tidak dapat apa-apa manfaat.” (Salah)
- Saya tidak menyiasat mereka dengan berkata, “Setengah jam pertama tadi, apa yang kamu buat? Sehingga sekarang ada kumpulan yang langsung tidak membuat hasil kreatif? Kamu main ya?” (Salah)
Sebaliknya, saya bina keyakinan mereka dengan
menaikkan self-esteem pelajar-pelajar yang sudah hampir padam. Saya cari
kebaikan yang ada kepada pelajar-pelajar 5 Dedikasi. Sebaik menemui kebaikan
mereka, saya puji dan dorong menggunakan Teknik Nabi Muhammad.
Sila baca lanjut di blog http://ustazahsitikhadijah.blogspot.com/
0 Comments:
Post a Comment