Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Cara Menaikkan Self Esteem pelajar Yang Mula hilang Fokus dengan Teknik Nabi Muhammad SAW

Cara Menaikkan Self Esteem pelajar Yang Mula hilang Fokus dengan Teknik Nabi Muhammad SAW

 

Apabila Pelajar Hilang Semangat dan Fokus, Beginilah Cara Menaikkan Self-Esteem Mereka

“Susahlah cikgu, saya sudah tidak tahu mahu buat apa.”

"Yalah, cikgu. Kitaorang sudah tak ada idea."

“Cikgu, tak seronoklah buat benda ini. Bukan dapat apa pun. Kita buat kerja sendiri sahajalah.”

“Cikgu janganlah tengok. Kami malu.”

“Cikgu, tengok! Dia buat roket cikgu.”

Inilah respon pelajar ketika saya meronda-ronda di dalam kelas 5 Dedikasi selepas mereka memberi salam sebentar tadi. Pelajar-pelajar 5 Dedikasi sudah hilang semangat mahu meneruskan aktiviti Hasil Kreatif sempena Program Maju Diri pada hari tersebut.

Memandangkan aktiviti yang berlangsung ketika itu adalah aktiviti Hasil Kreatif, setiap kumpulan yang telah dibekalkan dengan beberapa keping kertas putih bersaiz A4 harus menghasilkan seberapa banyak hasil kreatif dengan menggunakan kertas putih tersebut. Kumpulan pelajar yang paling banyak mencipta hasil kreatif menggunakan putih akan dikira sebagai pemenang. 
 
 

Berdasarkan pengalaman mengaplikasi Teknik Nabi Muhammad, apabila seorang pelajar tidak bersemangat atau kurang tumpuan terhadap pelajaran, saya sedia maklum bahawa self-esteem pelajar berada di tahap yang rendah. Kerana itu, mereka tidak mempunyai keyakinan kepada diri sendiri untuk mendorong diri mereka agar tetap belajar atau meneruskan kerja -kerja yang diarahkan guru. Hal sebegini boleh diselamatkan dengan aplikasi Teknik Nabi Muhammad.

Bagi kembali menaikkan self-esteem pelajar-pelajar 5 Dedikasi, saya tidak melakukan perkara-perkara berikut;
  • Saya tidak memarahi mereka dengan berkata, “Kamu ini bagaimana? Dari tadi guru kamu masuk menjalankan aktiviti, baru satu hasil kreatif kamu?” (Salah)
  • Saya tidak kritik mereka dengan berkata, “Itulah, lain kali guru mengajar pasang telinga. Lihat dan dengar bagaimana guru menerangkan. Barulah kamu faham dan tahu apa yang bakal kamu hasilkan. Ini tidak, setengah jam guru kamu berada di dalam kelas kamu tidak dapat apa-apa manfaat.” (Salah)
  • Saya tidak menyiasat mereka dengan berkata, “Setengah jam pertama tadi, apa yang kamu buat? Sehingga sekarang ada kumpulan yang langsung tidak membuat hasil kreatif? Kamu main ya?” (Salah)

Sebaliknya, saya bina keyakinan mereka dengan menaikkan self-esteem pelajar-pelajar yang sudah hampir padam. Saya cari kebaikan yang ada kepada pelajar-pelajar 5 Dedikasi. Sebaik menemui kebaikan mereka, saya puji dan dorong menggunakan Teknik Nabi Muhammad.

Sewaktu melintasi kumpulan pelajar yang masih duduk di dalam kumpulan sambil memegang kertas-kertas putih, saya puji mereka menggunakan pujian gaya Nabi Muhammad.


Sila baca lanjut di blog http://ustazahsitikhadijah.blogspot.com/




0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .