Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Kempen Haram Merokok Ditingkatkan

Kempen Haram Merokok Ditingkatkan


Tingkat kempen haram merokok


Putrajaya: Percanggahan pendapat berhubung fatwa mengatakan merokok adalah haram di sisi Islam menyebabkan umat Islam tidak memandang serius fatwa berkenaan.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, berkata kesedaran mengenai bahaya rokok masih kurang dan tidak dipandang serius. 

 
“Mungkin kewujudan beberapa pendapat membuatkan mereka leka walaupun kesan buruk mengenainya dijelaskan dalam fatwa dan kempen anti merokok yang giat dijalankan kerajaan. Jadi, kita kena kerja kuat (untuk beri kesedaran).

“Mungkin Kementerian Kesihatan boleh melihat sejauh mana penjelasan diberikan dari aspek kesihatan kerana mereka (umat Islam) sendiri mahu lihat dari aspek kesihatan,” Datuk Othman Mustapha, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
“Mungkin Kementerian Kesihatan boleh melihat sejauh mana penjelasan diberikan dari aspek kesihatan kerana mereka (umat Islam) sendiri mahu lihat dari aspek kesihatan,” katanya selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Kesihatan 2012 anjuran JAKIM dan Kementerian Kesihatan, di sini semalam.

Merokok adalah haram




Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Ke-37 pada 23 Mac 1995, memutuskan merokok haram kerana terdapat kemudaratan padanya. Ia berdasarkan beberapa hujah termasuk rokok mengandungi pelbagai jenis racun dan ketagihan tembakau tidak hanya menimbulkan masalah kepada perokok.

Othman berkata, hasil kajian JAKIM menunjukkan segelintir masyarakat belum mengetahui kewujudan fatwa yang diputuskan, sekali gus menyebabkan mereka terjebak dalam perbuatan bercanggah dengan fatwa dan hukum Islam.

Kempen kesedaran

“Kita ada program pendidikan fatwa bertujuan untuk menghebahkan kepada umat Islam mengenai keputusan fatwa dari segi hukum berhubung isu dihadapi masyarakat. Kita juga turun ke negeri dan insya-Allah tahun depan, Kementerian Kesihatan akan bekerjasama dengan JAKIM untuk meningkatkan kefahaman masyarakat mengenai bahaya rokok,” katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Hasan Abdul Rahman dalam teks ucapan yang dibacakan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Kesihatan, Munshi Abdullah, berkata kajian Global Adult Tobacco Survey (GATS) tahun lalu, menunjukkan kecenderungan merokok di Malaysia adalah 23.1 peratus, manakala 4.7 juta berusia 15 tahun ke atas adalah perokok. 


SUMBER; BERITA HARIAN 











0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .