Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

FELDA Global Ventures raih RM527.99j sebelum zakat, cukai

FELDA Global Ventures raih RM527.99j sebelum zakat, cukai

FGV raih RM527.99j sebelum zakat, cukai

 


FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGV) mencatat keuntungan sebelum zakat dan cukai RM527.99 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2013, meningkat 77.1 peratus berbanding RM298.12 juta yang diraihnya dalam tempoh sama tahun lalu. 



Keuntungan bersih kumpulan perladangan itu meningkat 67.2 peratus kepada RM368.0 juta berbanding RM220.2 juta bagi tempoh sama tahun lalu, yang diraihnya daripada pendapatan berjumlah RM2.99 bilion.
Bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini, FGV mencatat keuntungan sebelum zakat dan cukai RM734.18 juta, meningkat 28.3 peratus daripada RM572.21 juta yang dicatat dalam tempoh sama sebelumnya.


Keuntungan bersih pula meningkat 20.6 peratus kepada RM535.1 juta berbanding RM443.369 juta yang dicatat dalam tempoh yang sama tahun lalu. Ia diraih daripada pendapatan yang berjumlah RM5.67 bilion.

Presiden dan Ketua Eksekutif, Mohd Emir Mavani Abdullah, berkata syarikat percaya di sebalik harga semasa MSM yang rendah, wujud peluang kepada kumpulan untuk membeli aset strategik pada harga penilaian yang wajar.

Kami sudah mengumumkan pengambilalihan ladang pertama kami iaitu PT Temila Agro Abadi (PT TAA) dan PT Landak Bhakti Palma di Kalimantan Barat pada awal Julai lalu, yang sejajar dengan hala tuju strategik syarikat yang mana fokus utama kami adalah pada komoditi teras seperti minyak sawit, getah dan gula.

Tingkat nilai pemegang saham

Tanah simpanan ini dijangka meningkatkan pendapatan masa depan kumpulan dalam sawit dan getah, seterusnya meningkatkan nilai pemegang saham. PT TAA yang terletak bersebelahan tanah milik kumpulan seluas 14,385 hektar oleh PT Citra Niaga Perkasa, adalah petunjuk baik kerana skala ekonomi dalam pengurusan estet boleh dicapai menerusi perkongsian sumber seperti tenaga buruh, nurseri dan kilang minyak sawit.

FGV mempunyai aset kukuh dan akan menggunakan kekuatan syarikat untuk merebut peluang pengembangan serantau, sekali gus mencapai sasaran untuk sepanjang tahun ini, katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.

Bagi separuh pertama tahun semasa berakhir 30 Jun lalu, perniagaan perladangan FGV mencatat pengeluaran buah tandan segar (FFB) yang lebih tinggi iaitu 2.46 juta tan berbanding 2.33 juta bagi tempoh sama tahun lalu.

Hasil FFB meningkat kepada 9.53 tan sehektar berbanding 8.95 sehektar sebelumnya, manakala pengeluaran minyak sawit mentah (MSM) meningkat kepada 1.44 juta daripada 1.38 juta bagi tempoh sama tahun lalu.

Bagaimanapun, sejajar dengan prestasi industri, keuntungan segmen ini menurun sebanyak 60.8 peratus kepada RM261.06 juta bagi tempoh enam bulan berakhir 30 Jun lalu. 


Sumber; Berita Harian


0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .