Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Laura Lelaki Tertua Dunia Dari Bolivia Berusia 123 Tahun

Laura Lelaki Tertua Dunia Dari Bolivia Berusia 123 Tahun



Carmelo Flores Laura, yang Aymara asli, bercakap dalam satu temu bual di luar rumahnya di Kampung Frasquia, Bolivia, Selasa 13 Ogos, 2013. Jika Bolivia s rekod awam adalah betul, Flores adalah hidup orang tertua yang pernah didokumenkan. Mereka mengatakan dia berpaling 123 sebulan yang lalu. Untuk apakah lembu dan sheepherder berhutang panjang umur beliau? ? Saya berjalan banyak, yang s semua. Saya keluar dengan haiwan,? katanya. (AP Photo / Juan Karita)



Lake Titicaca, where Flores lives. credit Getty Images

Carmelo Flores Laura Lelaki Tertua Dunia Dari Bolivia

Seorang lelaki berumur 123, dikatakan menjadi orang tertua yang pernah direkodkan, telah didapati tinggal di sebuah pondok kotoran tingkat di Bolivia.

Penternak buta huruf Carmelo Flores Laura masih dalam kesihatan yang baik, walaupun semua gigi beliau telah pergi, dan tidak perlu tongkat atau cermin mata.




Dan Aymara India gembira untuk berkongsi rahsia kepada kehidupan yang kekal makan Skunk dan daging musang, mengelakkan gula atau pasta dan mengambil berjalan lama.

Bapa kepada tiga - yang mempunyai 16 cucu dan 39 cicit - dilahirkan pada 16 Julai 1890, pendaftaran sivil mendedahkan.

Diet harian beliau sentiasa termasuk cananhua, spesies gandum liar yang kaya dengan protein dan asid amino, dan kadang-kadang babi dan kambing.


 Carmelo,duda sejak 10 tahun lalu, berkata: "Kami hanya makan apa yang kami dapati di hutan.

"Saya berkongsi memasak dengan isteri saya, saya tidak pernah malas -.. Dan saya masih terus berjalan lama setiap hari"

Pondok jerami berbumbung beliau di perkampungan desa terpencil Frasquia, 13,100 kaki sehingga di Andes berhampiran Tasik Titicaca.

Saudara mengatakan beliau berjuang dalam perang 1933 dengan Paraguay tetapi selain telah tinggal berhampiran rumah.

Hanya salah satu daripada anak-anaknya, anak 67, masih hidup.

Sijil kelahiran tidak wujud di Bolivia pada tahun 1890 tetapi hari dia dilahirkan pada dokumen pembaptisannya.

Ini mesti disahkan oleh Guinness Book of Records sebelum dia secara rasmi boleh mengatasi Jeanne Calment dari Perancis, yang meninggal dunia pada 122 pada tahun 1997, sebagai orang yang tertua di rekod.



Sumber; DailyMirror

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .