Subscribe Us

Jom Kenali Sejarah Palawan Malaysia

Sejarah Tok Kenali Pengasas Majalah Pengasuh

Panduan Temuduga Dalam Talian

Panduan Temuduga Online

Panduan Hadiri Temuduga

Panduan Hadiri Temuduga

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Bantu kanak-kanak mengatasi kesedihan

Bantu kanak-kanak mengatasi kesedihan

 

 


SORAYA tidak bercakap banyak ketika ibunya meninggal dunia. Dia merenung jasad ibunya sambil membisu, memegang tangan kaku dan dingin yang suatu ketika dahulu pernah bermain dengannya dan menyuapkannya.
Ketika perkabungan, saudara-mara dan ramai orang yang tidak dikenali datang memeluknya. Disebabkan tiada balasan daripadanya, ramai yang menyangka dia bisu.
Hanya ketika jenazah ibunya diturunkan ke liang lahad dan tanah serta bunga ditaburkan, barulah ada sedikit tanda bahawa seorang anak yang dikenali sebagai Soraya hadir di segi semangat.
Air yang tergenang di matanya mengalir turun ketika tiba masa untuk melangkah pergi, tetapi hanya itulah sahaja yang dapat dilihat. Akhirnya dia membisu kembali seperti sebelumnya.
Dalam minggu-minggu selepas pemergian ibunya, guru sekolah rendah, Soraya semakin khuatir mengenai tingkah lakunya.
Gadis kecil yang dahulunya petah mengajukan pelbagai soalan dan sentiasa berbual dengan kawan-kawan kini tidak menunjukkan emosi.
Memang benar, dia tetap menyelesaikan kerja rumah dan menyerahkan tugasan mengikut masa, namun semua itu dibuat bagaikan mesin yang tiada perasaan.
Dia tidak bermain atau berinteraksi dengan kawan-kawan, hanya duduk menyendiri di satu sudut ketika waktu rehat sambil merenung kosong pada bukunya.
Keadaan di rumah kurang baik kerana banyak perkara yang bapanya terpaksa lakukan di tempat kerja di samping menguruskan barangan milik Allahyarham ibunya. Tambahan lagi, bapanya bercadang hendak mengahwini isteri baru.
Berhadapan kematian mana-mana makhluk hidup bukan satu tugas yang senang, tidak kira sama ada ia adalah kematian ibu atau bapa, saudara, adik-beradik atau haiwan kesayangan. Dalam semua kes, kanak-kanak merasai kesan emosi dan kesedihan.
Ramai orang dewasa berasa sedih ketika berhadapan dengan anak yang kesedihan kerana orang dewasa itu sendiri tidak mampu menangani kematian, dia resah ketika terpaksa menghadapi anak itu.
Kesedihan adalah bahagian biasa dalam mengatasi kehilangan yang tersayang.
Ia adalah sebahagian daripada proses penyembuhan supaya menerima sesuatu kehilangan, dan sebahagian daripada proses yang diambil oleh seseorang untuk kembali pada rutin sebelum ini.
Bagaimanapun, ketika ada banyak isu yang belum selesai atau tidak dikenali, kesedihan boleh menjadi bermasalah. Selepas beberapa bulan, sesetengah gejala fizikal mungkin termasuk perubahan selera, gangguan tidur dan sakit.
Gejala emosi pula terdiri daripada hilang tenaga, tidak boleh menumpukan perhatian, lebih suka menyendiri, naik angin yang tidak dapat dijangka (iaitu marah, menangis), mimpi dan ulang kembali mengenai si mati, sukar membuat keputusan, kesedihan yang mendalam termasuk ingin mati supaya boleh bersama-sama dengan si mati.
Bila kesedihan menjadi bermasalah, anak yang kesedihan itu memerlukan bantuan seorang pakar kesihatan mental yang profesional.
Bagaimana seseorang anak menangani kesedihan bergantung pada beberapa perkara. Ini termasuk cara mereka belajar mengatasi ketegangan dalam hidup mereka sebelum kejadian sedih itu.
Kualiti perhubungan mereka dengan si mati adalah penting. Umumnya, lebih rapat mereka dengan si mati, lebih besar impak kehilangannya.
Keadaan di mana yang tersayang itu mati juga penting. Bila seseorang itu sakit untuk beberapa waktu, ada banyak masa untuk mengucapkan “selamat jalan”, manakala jika kematian itu adalah mendadak ia mengejutkan setiap orang.
Dalam banyak kes, kepercayaan agama dan adat etnik membuat anak-anak itu tahu cara bersedih yang sesuai. Mereka melakukan ini dengan memerhatikan bagaimana ahli keluarga mereka bersedih.
Akhir sekali, sokongan emosi yang anak itu terima daripada keluarga terdekat dan keluarga jauh serta rakan-rakan memainkan peranan dalam menentukan berapa lama anak itu akan bersedih.
Dalam proses kesedihan, ada beberapa perkara yang penjaga boleh lakukan untuk membantu anak mereka mengatasinya dalam cara yang lebih terapeutik.
* Galakkan supaya meluahkan emosi yang mendalam di persekitaran yang selamat
Memang membantu untuk membenar dan menggalakkan anak itu meluahkan emosinya.
Tanyakan dengan lembut mengenai perasaannya, dan nyatakan bahawa tidak mengapa jika dia berasa sedih dan menangis. Jangan ubah pertanyaan itu menjadi satu soal siasat.
Berikan sokongan yang diperlukan menerusi tindakan mendengar yang tiada sebarang anggapan.
Ketika menggalakkan anak itu meluahkan emosinya, ada baiknya jika diluangkan masa untuk mendengar dengan penuh perhatian dalam cara yang tiada sebarang anggapan.
Jangan cuba memberikan nasihat, atau memberitahu anak itu bagaimana dia patut merasanya. Hanya mendengar dan menerima bahawa itulah cara yang anak itu rasai.
* Galakkan anak mengingati kembali peristiwa
Dalam masa meluahkan emosi, galakkan anak itu mengingati kembali masa-masa gembira yang dialami bersama si mati. Anak itu akan ceria sebentar ketika mengenang kembali peristiwa-peristiwa ini.
Kenangan yang positif adalah penting kerana kanak-kanak perlu mampu menyimpan bahagian yang penting mengenai si mati yang disayanginya.
Kenangan positif menunjukkan bahawa setiap kehidupan mempunyai bahagian yang positif dan kenangan ini adalah warisan si mati yang perlu disimpan dan dihargai.
* Akui kekesalan dan perasaan
Sering kali, anak itu mungkin berasa kesal kerana telah bersikap nakal dan membuatkan si mati sakit serta lemah hingga menyebabkan kematiannya.
Akui bahawa anak itu mungkin ada kekesalan ini tetapi yakinkan bahawa bukan dia yang menyebabkan kematian si mati.
Cuba bersikap konstruktif dan tumpukan perhatian ke atas sesuatu yang positif seperti apa yang si mati mahu anak itu lakukan.
* Galakkan anak yang lebih tua supaya menyimpan diari atau melukis pada setiap hari
Sesetengah anak yang lebih tua mendapati bahawa meluahkan perasaan dan emosi mereka menerusi penulisan dan melukis gambar adalah terapeutik.
Ada baiknya untuk membeli sebuah buku latihan, di mana anak boleh melekatkan gambar si mati dan menulis diari atau surat pada si mati pada setiap hari.
Dalam kes lain, kertas lukisan boleh dibeli dan anak itu digalakkan supaya melukiskan perasaan mereka.
Ketika melakukan demikian, dia memindahkan emosi yang dinamakan kesedihan menjadi satu latihan konstruktif yang mampu memulihkan emosi dan perasaannya.
* Membenarkan anak mengucapkan “selamat jalan”
Mengucapkan “selamat jalan” adalah bahagian paling penting dalam menangani kesedihan. Ia membenarkan anak memutuskan perapatan emosi dengan si mati dan bergerak maju ke hadapan.
Kadangkala, masa perkabungan bukan waktu terbaik untuk seseorang anak mengucapkan “selamat jalan”.
Sesetengah kanak-kanak boleh menulis surat, dan mengeposkannya. Yang lain pergi ke tempat upacara agama dan menyalakan lilin.
Malah ada pula yang lebih suka mengunjungi dan membersihkan kubur sebelum mengucapkan selamat jalan. Umumnya, tiada satu kaedah yang betul atau salah untuk mengucapkan “selamat jalan”. 

Setiap cara membawa erti khusus yang tersendiri bagi anak yang sedang kesedihan itu. Dengan membantu seseorang anak mengucapkan selamat jalan secara peribadi, ibu atau bapa itu menggerakkan anaknya dengan lembut ke arah peringkat kedewasaan yang seterusnya. 

Sumber; Utusan Online, 23/4/ 2006

Menangani tekanan rakan sebaya di sekolah

Menangani tekanan rakan sebaya di sekolah


Siri kelapan
SURESH, umumnya seorang budak yang sungguh baik tingkah laku sehinggalah dia memasuki Tahun 2. Dia mula mempamerkan tingkah laku buruk daripada mencuri hinggalah mengejek kanak-kanak lain. 



Pada suatu hari, dia pernah menarik kerusi daripada seorang budak hingga menyebabkannya terjatuh dan cedera. Dia dimarahi oleh gurunya, hampir dibuang sekolah oleh pengetua dan dipukul teruk oleh bapanya. 


Akhirnya, ibu Suresh duduk dengannya dan mendapat tahu bahawa dia melakukan kenakalan itu semua kerana disuruh oleh rakan-rakan. Ramai kanak-kanak melakukan kenakalan kerana desakan rakan-rakan.
Sering kali, kanak-kanak yang tersinggung tidak mahu melakukan kenakalan itu tetapi terpaksa berbuat demikian kerana takut kehilangan rakan, ataupun kenakalan itu membuat mereka berasa bagus di hadapan kumpulan rakan-rakan.
Mempunyai rakan adalah penting bagi kebanyakan kanak-kanak. Ia membuat mereka berasa diperlukan dan istimewa, dan mereka suka menjadi sebahagian daripada sebuah kumpulan yang besar. 


Ia memberikan mereka satu identiti, dan di dalam proses itu rakan memainkan peranan penting dalam membentuk tingkah laku satu sama lain. 


Sering kali ada tingkah laku tidak terucap yang penting bila menjadi sebahagian daripada sebuah kumpulan, dan kanak-kanak cuba bersungguh-sungguh untuk melakukan tingkah laku ini supaya dapat berada di dalam kumpulan itu. 


Ia lebih kurang sama seperti orang dewasa yang ingin menyertai sesebuah kelab, persatuan atau parti politik, mereka bersetuju mematuhi semua undang-undang dan peraturannya tanpa soal jawab.
Membantu kanak-kanak mengatasi tekanan rakan sebaya yang memaksa tingkah laku negatif bermula dengan membantu mereka memahami erti sebenar persahabatan.
Ramai ibu bapa terkejut apabila diminta membantu anak mereka memahami konsep ini. Realitinya, tidak ramai kanak-kanak tahu apa sebenarnya rakan sejati. Mereka fikir rakan adalah untuk bermain dan menjadi teman. Oleh itu mereka berasa terhutang budi pada rakan.
Ibu bapa boleh mula menerangkan pada anak-anak apa sebenarnya persahabatan. Sesetengah isu yang ibu bapa boleh sentuh melibatkan bagaimana rakan harus menjaga hati dan bersedia mendengar dan menerima perasaan hati anda.
Tambahan lagi, rakan cuba melihat kebaikan yang ada pada diri anda. Ketika masa sekolah dan masa bermain, mereka berkongsi barang dan mahu meluangkan masa dengan anda. Ketika anda memerlukan bantuan, anda boleh meminta bantuan daripada mereka.
Positif
Biasanya, apa yang ibu bapa boleh lakukan ialah menerangkan perkara yang di atas tadi satu per satu, dan menyuruh anak itu berfikir jika budak-budak yang memberi tekanan padanya itu adalah rakan sejati atau tidak.
Apa yang sering berlaku selepas latihan sebelum ini ialah kebanyakan kanak-kanak akan mengatakan jika budak-budak yang memberi tekanan padanya itu tidak menjadi rakannya, di mana pula dia hendak mencari rakan lain?
Pada saat ini, ibu bapa boleh membantu anak memikirkan cara-caranya iaitu sama ada menggantikan mereka yang memberi tekanan itu, atau membantu anak mencari rakan baru.
Membantu anak mencari rakan baru bererti mengajar anak itu beberapa kemahiran yang akan membantunya membina persahabatan.
Sesetengah daripada kemahiran ini ditumpukan ke arah menggalakkan anak menjadi orang yang lebih positif serta empati.
Ibu bapa boleh mencadangkan bahawa bila berkomunikasi dengan rakan baru, anak itu boleh belajar senyum, mengajukan soalan yang sopan, menerima perasaan rakan baru, mendengar dan membiarkan rakan bercakap tanpa gangguan, berkongsi barang, dan bercakap baik mengenai orang lain.
Sudah tentu, anak tidak boleh diharap untuk mengetahui cara menyebut semua ini secara sendirian, oleh itu ibu bapa harus menunjuk dan melakonkan tingkah laku ini bersama anak itu.
Untuk cuba mengubah budak-budak yang memberi tekanan, anak itu boleh mula menggunakan kemahiran komunikasi yang diterangkan di atas.
Tambahan lagi, ada baiknya jika anak itu belajar beberapa kemahiran yang boleh membantunya mengatakan “tak nak” terhadap tingkah laku buruk dalam cara yang tidak agresif. Kemahiran ini dinamakan ketegasan.
Ketegasan adalah kemahiran mudah yang membabitkan memberitahu seseorang bagaimana tindakan mereka memberi kesan pada anda, dan apa yang anda akan lakukan jika keadaan adalah sebaliknya. 



Ini adalah cara penyampaian hasrat seseorang pada orang lain dalam cara yang tidak agresif. Di sini ada beberapa contoh yang ibu bapa perlu cadangkan supaya anak itu lakukan.



Anak boleh mula dengan memberitahu budak-budak yang memberi tekanan ke atasnya itu bagaimana perasaannya mengenai tindakan mereka.
Pernyataannya boleh dikatakan seperti ini, “Setiap kali awak suruh saya melakukan perkara jahat pada James, saya risau itu akan mencederakan dia.”
Kemudian, anak itu boleh menyatakan apa yang dia suka lakukan, dan apa yang dia boleh lakukan untuk rakan-rakannya. “Jika awak berhenti menyuruh saya melakukan perkara jahat pada James, saya akan berkongsi gula-gula dengan awak.”
Kadangkala tindakan ini berhasil, dan kumpulan budak-budak itu sedar bahawa adalah lebih baik untuk tidak menekan anak itu lagi dan membalas dengan tingkah laku positif bagi mendapatkan ganjaran.
Bagaimanapun, ada ketikanya kumpulan budak-budak ini terus memberi tekanan pada si anak. Pada ketika ini, anak perlu sedar bahawa ini adalah apa yang dikatakan “buli”.
Dia jangan lagi pedulikan mereka dan terus melaporkannya pada guru bahawa mereka cuba memaksa dia melakukan sesuatu yang tidak diingininya.
Masalah
Tindakan akhir ini agak sukar untuk diikuti oleh anak itu, dan ibu bapa bukan sahaja terpaksa melakonkan peranan dalam tindakan ini dengan anaknya tetapi juga berbincang dengan guru kelas.
Bantuan guru itu boleh diminta untuk respons terhadap anak bila dia meminta bantuan ketika berhadapan dengan buli.
Kanak-kanak perlu diberitahu bahawa tekanan rakan sebaya akan berterusan jika anak itu mengalah pada rakan. Anak itu mesti faham bahawa jika dia melakukan kenakalan, dia yang akan dipersalahkan, bukan rakannya. 


Rakan-rakan hanya mempergunakan dia. Untuk sebab ini anak-anak perlu memastikan bahawa rakan-rakan tidak mengambil kesempatan ke atasnya.
Menangani tekanan rakan sebaya adalah satu masalah yang ibu bapa perlu bantu anak-anak mereka mengatasinya ketika mereka masih kecil. Jika dibiarkan berterusan, masalah akan menjadi lebih teruk.



Suatu hari nanti, kanak-kanak yang telah biasa mengalah dengan tekanan rakan sebaya mungkin terlibat dalam gangsterisme, dadah dan seks remaja.
Kanak-kanak yang ibu bapa berjaya mengajar mereka menangani tekanan rakan sebaya ini ketika mereka masih kecil adalah berada dalam kedudukan yang baik untuk mengatasi ketegangan dalam jangka masa panjang.

Sumber; Utusan, 30/04/2006

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .