Subscribe Us

Jom Kenali Sejarah Palawan Malaysia

Sejarah Tok Kenali Pengasas Majalah Pengasuh

Panduan Temuduga Dalam Talian

Panduan Temuduga Online

Panduan Hadiri Temuduga

Panduan Hadiri Temuduga

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Teknik belajar secara Pembayangan


Teknik Belajar Secara Pembayangan
Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana.
 Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap. Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, rajah, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu.

Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalkan ini setiap malam. Soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur.
Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.

Program Pembangunhan Intelektual dan Memperkasakan Minda

Program Pembangunan Intelektual dan Memperkasakan Minda



Program ini dikendalikan oleh Cr. Hj Hushim hj Salleh, Pakar motivasi & Kaunselor Berdaftar pada 4 Julai 2010. Masa dari pukul 9 pagi hingga 5 petang bertempat di Dewan Sri Mentakab.

Di Antara Risiko Permasalahan Minda:
  • Lemah daya ingatan
  • Mudah Lupa
  • Kurang kosentrasi
  • Cepat merasa letih dan bosan
  • Migrain atau selalu pening kepala
          lain-lain masalah berkaitan otak.

Inginkan minda yang sihat dan cemerlang, kejayaan diri, keluarga, bangasa dan negara?

Dapatkan teknik merangsang minda yang paling berkesan  daripada Tn Counselor Haji Hushim Haji Salleh. Usah lepaskan peluang keemasan ini! Yuran hanya pada RM25.00 seorang, khusus kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka Pusat 2, rebutlah peluang ini. Berjumpa dengan Guru Bimbingan Kaunseling untuk maklumat lanjut.

Adik Hamil Luar Nikah Dilema Abang

Sesi Kaunseling Akhbar: Adik Hamil Luar Nikah


Entry ini saya ambil daripada Sesi Kaunseling Remaja bersama Dr Sapora Sipon. Ruangan ini merupakan sesi kaunseling bertulis antara remaja dan Kaunselor Dr Sapora Sipon akhbar Harian Metro, klik sini.


SAYA masih belum berkahwin dan kakak berusia 26 tahun. Kehidupan keluarga saya sempurna dari segi didikan serta kerjaya membanggakan.

Baru-baru ini, saya dikejutkan dengan berita adik mengandung anak luar nikah. Ia memberikan tamparan hebat kerana tidak menyangka perkara itu boleh berlaku. Sebagai kakak, tentunya saya rasa bertanggungjawab terhadap kejadian itu.
Saya bersama dua lagi kakak bercadang merahsiakan perkara itu daripada pengetahuan emak dan ayah kerana mereka sangat beremosi. Kami khuatir berlaku perkara buruk jika mereka tahu.

Kami juga bertindak demikian kerana bimbang saudara-mara serta jiran mengetahui perkara itu, selain mengelakkan aib pada emak dan ayah.

Buat masa ini, adik saya tinggal bersama kakak kedua bagi memudahkan proses bersalin. Saya sebenarnya tidak mampu melelapkan mata serta melakukan kerja dengan sempurna kerana risau ibu bapa pasti mengetahui perkara itu. Apakah yang kami lakukan ini wajar atau sepatutnya dilakukan? Bagaimana saya boleh membimbing adik supaya berubah serta menjadi insan berguna?
Han,
Pahang

HAN, hidup ini memang banyak dugaan. Daripada sebuah keluarga sempurna serta mempunyai kerjaya sempurna, tiba-tiba hidup diduga dengan berita mengejutkan iaitu kehamilan luar nikah adik kandung. Peristiwa itu tentu sekali mengganggu perjalanan kehidupan keluarga Han yang selama ini selesa.

Apa yang berlaku dalam keluarga Han boleh berlaku juga kepada keluarga lain. Masalah sosial tidak terbatas kepada keluarga yang bermasalah saja. Ia boleh berlaku kepada keluarga yang berantakan, berkonflik atau bahagia. Kebanyakan ibu bapa berusaha sedaya upaya mendidik anak menjadi insan berguna. Namun, hasilnya tidak seperti diinginkan kerana masih lagi terbabit dengan gejala sosial. Mengandung anak luar nikah berpunca daripada pelbagai faktor. Antaranya terbabit dengan seks bebas, tertipu dan tanpa kerelaan hati. Bagaimanapun, masalah mengandung anak luar nikah perlu ditangani dengan berhati-hati kerana kita tidak mahu kejadian membuang bayi tiada kesudahannya. Apabila anak menimbulkan masalah, keluarga tidak boleh berputus asa. Oleh itu, Dr amat berterima kasih kerana Han mempunyai sifat tanggungjawab dan pada masa sama, memahami ingin merahsiakan kehamilan daripada pengetahuan emak serta ayah kerana tidak mahu melukakan hati mereka.


Saat-saat sukar itu perlu dilalui dengan penuh kesabaran. Setiap ahli keluarga harus saling menyokong dan mencari jalan penyelesaian.


Memang sukar untuk berhadapan dengan situasi yang menimbulkan aib kepada keluarga. Perasaan malu kerana takut pelbagai persepsi negatif daripada jiran dan kawan-kawan. Perasaan berkenaan adalah lumrah. Bagi mengelakkannya, jangan mengabai dan mengetepikan masalah utama. Bantu menangani masalah adik mengenai kehamilan anak luar nikahnya dengan rasional.


Keputusan tidak mahu memberitahu emak dan ayah mengenai kehamilan itu wajar atau tidak bergantung kepada keutamaan penyelesaian masalah. Apakah isu yang lebih penting perlu diselesaikan terlebih dulu? Adakah Han lebih memikirkan malu atau aib kepada jiran atau lebih kepada ingin menjaga perasaan ibu bapa? Bagaimana pula dengan usaha untuk membantu adik yang hamil?. Dalam konteks mencari jalan penyelesaian utama, berbincanglah dengan adik dan kakak yang lain. Cari penyelesaian yang tidak merugikan kerana adik yang sedang hamil mengalami saat traumatik hidup. Ketika ini, dia amat memerlukan bantuan dan sokongan, terutama sekali ahli keluarga. Seeloknya setiap ahli keluarga hadir menghulurkan simpati dan bantuan serta menunjuk jalan supaya tidak terus sesat.


Justeru, Han perlu membimbing adik untuk menjadi seorang insan yang berguna. Jika disisih dan dihukum, hidup adik pasti terus terumbang-ambing. Menyisihkan tentunya lebih melukakan.


Bincang dengan kakak cara terbaik untuk memberitahu orang tua anda supaya tidak menjadi terlalu emosional apabila menerima berita kehamilan luar nikah itu. Pada masa sama, buat perancangan teliti untuk membantu adik. Cari jalan supaya kejadian itu tidak menjadi berita sensasi jiran. Jangan menafikan hak adik untuk dibantu. Perancangan teliti penting kerana masalah itu turut membabitkan kehadiran seorang anak yang tidak berdosa (anak adik).


Merahsiakan perkara itu mungkin menyelesaikan masalah pada waktu sekarang. Namun, ia bukan penyelesaian sebenar. Lantaran ia realiti sebuah keluarga yang benar-benar wujud. Tanpa mengira keluarga bahagia atau sebaliknya. Memang tidak ada jalan mudah kepada penyelesaian masalah yang Han hadapi.

Mungkin berlaku insiden saling salah-menyalahkan dan menimbulkan perasaan marah daripada setiap individu yang terbabit. Ia perkara normal. Bersedialah untuk menghadapi perkara itu selain mencari jalan keluar terbaik kepada penyelesaian masalah. Ia antara jawapan kepada jalan keluar kepada konflik yang Han dan adik alami. Dr doakan yang terbaik untuk Han, adik dan keluarga.

Dedah Hidup Kampus

Dedah hidup kampus

Artikel ini diambil dari akhbar harian Metro untuk rujukan pemilik blog.

KEM Remaja Addin Harian Metro/MSU siri 2 yang diadakan di kampus Management & Science University (MSU) memberi peluang kepada pelajar merasai kehidupan warga menara gading.
Malah, inilah matlamat kem remaja ini bagi memberi semangat kepada peserta supaya satu hari nanti mereka juga boleh bergelar mahasiswa.
Perunding Human Touch Consultant, Ustaz Zawawi Yusoh berkata, suasana kampus mampu memberi perangsang kepada pelajar untuk belajar bersungguh-sungguh.

"Ia satu lonjakan supaya satu hari nanti, mereka juga boleh menjadi warga universiti dan bergelar mahasiswa.

"Bukan mudah untuk mendapat peluang merasai suasana kehidupan masyarakat universiti kerana cara hidup di kampus," katanya.

Justeru, beliau meminta peserta kem remaja ini menggunakan sepenuhnya peluang mengikuti program itu untuk menimba ilmu sebagai bekalan apabila menjadi warga kampus nanti.

Sementara itu, Kem Remaja Addin Harian Metro Siri 2 ini terus mendapat sambutan baik ibu bapa yang sedar betapa pentingnya anak-anak diberi pendidikan informal.

Gabungan motivasi, ceramah, permainan dalam kumpulan, aktiviti luar, senaman, muzik dan kaunseling menjadikan kem remaja ini menarik.

Ibu bapa yang berminat menghantar anak mereka mengikuti program Kem Remaja Addin siri 2 boleh membuat pembayaran menggunakan wang pos atau datang sendiri ke Jabatan Kewangan NSTP, Jalan Riong, Bangsar bermula jam 9 pagi hingga 6 petang (hari bekerja).

Pembayaran perlu dibuat segera bagi mengelak sebarang masalah termasuk kehabisan tempat dan memudahkan proses mengemas kini senarai peserta.

Management & Science University (MSU) adalah penaja utama program terbabit. Semua aktiviti Kem Remaja Addin bakal dilaksanakan dalam kampus baru MSU di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor. Maklumat lanjut, hubungi Urus Setia Kem Remaja Addin Harian Metro di talian 013-9668986 (Fadly Samsudin), 03-20569687 (Rubaini Che 'Abbas) atau 013-3625292 (Roslan Ibrahim).
 Peluang pekerja miskin sambung belajar di UiTM



SHAH ALAM – Universiti Teknologi Mara (UiTM) membuka peluang kepada golongan pekerja Melayu dan bumiputera yang berhasrat menyambung pengajian namun kurang berkemampuan untuk mengikuti program Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) dan luar kampus pada tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, keistimewaan itu adalah di bawah program Mengubah Destini Anak Bangsa UiTM yang kini diperluaskan lagi bagi membantu golongan tersebut meningkatkan taraf hidup keluarga masing-masing.

Menurutnya, sebelum ini, program itu hanya melibatkan pelajar-pelajar yang terdiri daripada anak-anak miskin golongan Melayu dan bumiputera serta kurang kredit dalam peperiksaan.

“Kita lihat ada di kalangan pekerja yang mahu menyambung pengajian tetapi tiada wang kerana gaji kecil dan disebabkan halangan itu, UiTM menawarkan pengajian PJJ dan luar kampus tanpa mengena yuran pada semester pertama.

“Jika mereka menepati syarat dan mencapai keputusan cemerlang pada setiap semester, UiTM juga akan mempertimbangkan untuk terus memberikan kemudahan ini secara percuma,” katanya pada sidang media selepas majlis ramah mesra bersama pelajar baru UiTM di sini semalam.

Peperiksaan Punca Tekanan

Peperiksaan punca tekanan?

Artikel Peperiksaan Punca Tekanan Ini Dipetik daripada Akhbar Kosmo Online, Ahad, 27 Jun 2010.



BENTONG – Kerajaan bimbang dengan trend terkini semakin ramai penduduk negara ini termasuk kanak-kanak dan remaja dikesan mengalami penyakit berkaitan psikiatri.

Lebih membimbangkan ialah salah satu punca kepada fenomena tersebut ada kaitan dengan tekanan yang dihadapi golongan tersebut ketika menghadapi peperiksaan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, persaingan era global serta gaya hidup yang mencabar turut menyebabkan masyarakat di negara ini terdedah kepada masalah tersebut.

Beliau menegaskan, kebimbangan itu berdasarkan statistik Kementerian Kesihatan sejak lima tahun lalu yang mendapati 11.2 peratus penduduk berusia 18 tahun ke atas mengalami masalah itu.

Sehubungan itu, beliau meminta rakyat Malaysia memberi perhatian serius dalam mengamalkan gaya hidup sihat bukan sahaja dari segi pengambilan makanan bahkan kesihatan minda.

“Senario bilangan mereka yang menghadapi tekanan berkaitan psikiatri ini mengalami peningkatan dari tahun ke tahun.

“Malah, berdasarkan data sedia ada, sebanyak 20.3 peratus kanak-kanak dan remaja berusia antara lima dan 15 tahun mengalami masalah serupa.

“Kita bimbang statistik ini akan meningkat,” katanya selepas majlis perasmian Fiesta Jom Sihat di Sekolah Menengah Teknik Tengku Ampuan Afzan (SMTTAA) di sini semalam.

Jururawat bergelar 'doktor'

 Jururawat bergelar 'doktor'

Artikel Jururawat bergelar 'doktor' ini diambil dari Akhbar Kosmo Online, Ahad, 27 Jun 2010 untuk kemudahan rujukan pemilik blog.






TIDAK pernah penulis membayangkan betapa sukarnya menjadi jururawat sehinggalah menemui Prof. Madya Dr. Khatijah Lim Abdullah baru-baru ini.


Bukan apa, mungkin kerana pandangan remeh yang sering dilemparkan kepada kerjaya itu membuatkan sesetengah kita terlepas pandang kepayahan mereka.

Apabila penerima anugerah kejururawatan, Anugerah Tuanku Bainun minggu lalu itu bercerita, terasa ada batu besar yang digalas di bahu jururawat.

Bayangkan, hanya anda yang berada bersama pesakit-pesakit yang tenat di hospital pada waktu malam kala doktor sudah pulang beristirehat. Soal hidup dan mati insan lain kini di tangan anda.

Jika ada apa-apa yang berlaku kepada pesakit, andalah pembuat keputusannya. Sama ada perlu untuk 'membangkitkan' doktor atau tidak semuanya berdasarkan percaturan anda.

Hendak tanya pesakit sendiri, pesakit pula terlantar tidak boleh menjawab. Hendak memanggil doktor kembali bertugas bimbang dimarahi andai kata pesakit sebenarnya tidak ada masalah.

Kena marah

"Tekanannya besar. Kami boleh memantau, kami boleh menilai tetapi kami bukan doktor.

"Kalau benar sesuatu yang buruk terjadi dan kami tidak memanggil doktor, nanti kami yang rasa bersalah dan dipersalahkan. Kami berdepan dengan soal hidup mati seseorang.

"Saya lebih rela kena marah dengan doktor kerana mengejutkannya daripada saya melakukan kesilapan.

"Tetapi itu pun setelah saya pastikan betul-betul bahawa memang ada yang tidak kena berdasarkan pengalaman dan pengetahuan yang terhimpun di dada," ujar Khatijah, 49, ketika ditemui di pejabatnya di Jabatan Sains Kejururawatan, Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Khatijah merupakan individu terpilih yang menerima Anugerah Tuanku Bainun yang disampaikan sendiri oleh Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun di Subang Jaya sempena Hari Jururawat Sedunia baru-baru ini.


Beliau juga antara individu penting yang membawa kepada terlaksananya pengajian sarjana bagi bidang kejururawatan di UM dan negara ini bermula tahun 2007.

Penawaran pengajian sarjana itu membawa kepada penukaran nama Unit Sains Kejururawatan kepada Jabatan Sains Kejururawatan.

"Sekarang kami menyasarkan untuk mendapatkan gelaran fakulti bagi institusi ini tetapi kami perlu lebih ramai lagi profesor di sini," katanya.

Khatijah mempunyai pengalaman menjadi jururawat selama 14 tahun termasuk di empat buah hospital di Britain sebelum menjadi pensyarah di UM.

Penjual ikan

Khatijah seorang yang amat mementingkan pendidikan. Mungkin bagi sesetengah jururawat menganggap tidak perlulah mengambil jurusan kejururawatan sehingga ke tahap Ph.D sedangkan kerja mereka hanya di belakang doktor.




Bayangkan, hanya anda yang berada bersama pesakit-pesakit yang tenat di hospital pada waktu malam kala doktor sudah pulang beristirehat. Soal hidup dan mati insan lain kini di tangan anda.

Jika ada apa-apa yang berlaku kepada pesakit, andalah pembuat keputusannya. Sama ada perlu untuk 'membangkitkan' doktor atau tidak semuanya berdasarkan percaturan anda.

Hendak tanya pesakit sendiri, pesakit pula terlantar tidak boleh menjawab. Hendak memanggil doktor kembali bertugas bimbang dimarahi andai kata pesakit sebenarnya tidak ada masalah.

Kena marah

"Tekanannya besar. Kami boleh memantau, kami boleh menilai tetapi kami bukan doktor.

"Kalau benar sesuatu yang buruk terjadi dan kami tidak memanggil doktor, nanti kami yang rasa bersalah dan dipersalahkan. Kami berdepan dengan soal hidup mati seseorang.


"Saya lebih rela kena marah dengan doktor kerana mengejutkannya daripada saya melakukan kesilapan.

"Tetapi itu pun setelah saya pastikan betul-betul bahawa memang ada yang tidak kena berdasarkan pengalaman dan pengetahuan yang terhimpun di dada," ujar Khatijah, 49, ketika ditemui di pejabatnya di Jabatan Sains Kejururawatan, Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Khatijah merupakan individu terpilih yang menerima Anugerah Tuanku Bainun yang disampaikan sendiri oleh Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun di Subang Jaya sempena Hari Jururawat Sedunia baru-baru ini.
Khatijah merupakan pensyarah pertama di UM yang memiliki kelulusan doktor falsafah (Ph.D) dalam bidang kejururawatan.

Beliau juga antara individu penting yang membawa kepada terlaksananya pengajian sarjana bagi bidang kejururawatan di UM dan negara ini bermula tahun 2007.

Penawaran pengajian sarjana itu membawa kepada penukaran nama Unit Sains Kejururawatan kepada Jabatan Sains Kejururawatan.


"Sekarang kami menyasarkan untuk mendapatkan gelaran fakulti bagi institusi ini tetapi kami perlu lebih ramai lagi profesor di sini," katanya.

Khatijah mempunyai pengalaman menjadi jururawat selama 14 tahun termasuk di empat buah hospital di Britain sebelum menjadi pensyarah di UM.

Penjual ikan

Khatijah seorang yang amat mementingkan pendidikan. Mungkin bagi sesetengah jururawat menganggap tidak perlulah mengambil jurusan kejururawatan sehingga ke tahap Ph.D sedangkan kerja mereka hanya di belakang doktor.

"Saya menggalakkan jururawat kita agar berilmu tinggi. Bagi saya, ilmu yang tinggi menjadikan anda lebih yakin.

"Sekarang pesakit dah bijak, kalau mereka lebih arif daripada kita tentang sesuatu penyakit bukankah itu sesuatu yang memalukan?" katanya.

Khatijah dibesarkan dalam keluarga Tionghua di Seremban, Negeri Sembilan yang berpandangan tradisional.
Semasa memberitahu dirinya ingin menjadi jururawat, ibunya tidak bersetuju. Bahkan, impiannya untuk belajar tinggi juga dibimbangi ibunya kerana ditakuti susah hendak mencari suami.

"Ibu saya kata, orang perempuan baiklah jadi cikgu. Jadi jururawat kerja kotor, cuci-cuci.
"Kerja syif nanti tak boleh kahwin. Tak payahlah belajar tinggi-tinggi, nanti lelaki pun tidak mahu dekat," ceritanya.

Namun, ibunya menyedari satu bakatnya sejak kecil iaitu suka menolong orang.

"Sebenarnya saya pun tidak sedar. Mak sayalah selalu cakap saya ni kepohchi (suka menyibuk) sejak kecil lagi.
"Sejak saya di tingkatan satu lagi, saya rasa saya tahu sahaja apa nak buat bila sesuatu berlaku.
"Emak saya selalu cerita ketika dia panik melihat anak jiran berdarah hidungnya, saya boleh tenang dan saya terus dongakkan kepalanya dan ambil ketulan ais," katanya.

Ada dua perkara yang memotivasikan Khatijah untuk menjadi jururawat dan berpelajaran tinggi. Pertama, keluarganya sangat miskin dengan bapanya bekerja sebagai penjual ikan. Kedua, Florence Nightingale.
"Semasa di tingkatan satu, cikgu mengajar satu topik iaitu tentang wanita-wanita berjaya di dunia.

"Saya amat tertarik dengan salah seorang daripadanya iaitu Florence Nightingale, seorang jururawat yang sangat suka membantu orang.

"Hati saya terus terdetik, saya mahu menjadi sepertinya," katanya.

Britain

Khatijah mengikuti pengajian kejururawatan di peringkat sijil di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada awal 1980-an sebelum menjadi jururawat terlatih pada tahun 1983.

Selepas lima tahun berkhidmat sebagai jururawat terlatih dia memilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejururawatan di peringkat ijazah sarjana muda dan sarjana.
"Saya tidak ada pilihan. Pada masa itu, tidak ada pengajian itu di sini. Saya pun ke Britain. Selama sembilan tahun saya belajar dan bekerja di situ.
"Saya tidak ada masalah untuk mendapat kerja di situ. Saya sempat berkhidmat dengan empat buah hospital.
"Ini menunjukkan tidak ada cacat celanya pembelajaran di peringkat sijil di Malaysia," katanya.
Tetapi beritahu Khatijah dia ada masalah penyesuaian diri di sana. Di Britain, jururawat mereka lebih banyak berkomunikasi dengan pesakit.
"Pada mulanya, saya tidak tahu apa yang hendak dicakapkan dengan pesakit. Sememangnya budaya kita dibesarkan kurang berkomunikasi. Kita malu dan terlalu merendah diri.
"Bagi saya orang putih bukan bijak, mereka sama saja dengan kita. Apa yang membezakan mereka dengan kita hanyalah cara mereka berkomunikasi.
"Bagi mereka, thank you dan please itu satu perkataan wajib. Mereka mudah menzahirkan apresiasi tapi kita cenderung menyembunyikannya," ujarnya.
Kemudian, Khatijah kembali ke Malaysia dan bergelar pensyarah kejururawatan di UM.
Beliau kembali meneruskan pengajian Ph.D lima tahun kemudiannya di Britain selepas berumah tangga.
"Saya sebenarnya bercinta dengan suami saya sejak saya belajar di UM lagi. Dia doktor.
"Dia setia tunggu saya sembilan tahun untuk habiskan pengajian ijazah dan sarjana di Britain.
"Saya kata kepada dia yang saya hendak melanjutkan pengajian tinggi. Saya pun hendak ada gelaran 'doktor' juga," kata Khatijah tertawa.
Ditanya tentang perkembangan kerjaya jururawat di negara ini, Khatijah berkata sektor itu kini sungguh memberangsangkan.
"Apabila saya balik dari Britain kali pertama pada 1997, saya gembira apabila mengetahui sudah terdapat pengajian ijazah sarjana muda bagi kejururawatan di negara ini iaitu sejak 1993.
Kini, semakin banyak institusi tinggi yang menawarkan pengajian kejururawatan.
"Sekarang kita ada 75,000 jururawat di Malaysia dengan kata lain, berdasarkan nisbah 24 juta rakyat Malaysia, seorang jururawat bersamaan 350 pesakit.
"Berbanding tiga hingga lima tahun dulu, nisbah seorang jururawat bersamaan 600 pesakit. Matlamat kita adalah untuk mencapai satu jururawat, 200 pesakit.
"Cuma yang saya sedihkan, daripada 75,000 jururawat kurang daripada satu peratus yang mempunyai ijazah.
"Ada jururawat tempatan yang memilih untuk berkhidmat di luar negara seperti Arab Saudi dengan gaji lumayan sehingga RM20,000 sebulan.
"Saya faham, itu pilihan individu dan mungkin atas desakan hidup. Tetapi kalau berlarutan, ia boleh mengurangkan bilangan jururawat di negara ini.
"Dulu jururawat kurang, sekarang sudah banyak, tetapi takut jadi kembali kurang kerana jururawat-jururawat memilih untuk ke luar. Itu sesuatu yang perlu difikirkan juga," katanya.

Bacaan Yasin

 Bacaan Yasin dan Tahlil




Alfatihah untuk Allahyarham Tn Hj Salleh Bin Abdullah, PJK yang telah meninggal dunia semalam di Hospital Serdang. Beliau merupakan YDP PIBG SMK Jengka Pusat 2. Takziah diucapkan kepada keluarga allahyarham.

Pada pagi Jumaat 24 jun 2010 tadi, para guru, dan pelajar telah mengadakan bacaan Yasin dan tahlil. Tuan Pengetua, Encik Yahya Bin Awang turut menyertainya. Majlis bacaan tahlil diadakan di dewan sekolah dengan dipimpin oleh Cikgu  Tuan Syed Fazhar Bin Syed Omar.

Gambar-gambar di atas adalah sebahagian gambar yang diambil semasa majlis Bacaan Yasin diadakan.

Apa Itu Kaunseling Individu

Apa Itu Kaunseling Individu


Buku Kaunseling Individu Edisi Kedua;
Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh dan Hapsah Md. Yusof

Zuraidah Abdul Rahman (2002) telah mentaktifkan kaunseling individu sebagai satu perhubungan yang bersemuka di mana seseorang klien mendapatkan bantuan daripada seorang kaunselor. Perhubungan tersebut disifatkan oleh ciri-ciri seperti penerimaan klien secara tulen, saling hormat menghormati dan penekanan terhadap keperluan-keperluan dan perasaan klien.

Shertzer & Stone (1974) menegaskan bahawa kaunseling individu sebagai proses interaksi yang memudahkan pemahaman bermakna mengenai diri dan alam sekelilingnya lalu menyebabkan penentuan matlamat-matlamat dan nilai-nilai tingkah laku masa hadapan klien.

Kamaruzaman Jamal dalam Abdul Halim Othman (1999) mendefinisikan kaunseling individu sebagai perhubungan antara seorang yang lain dalam mana ia menolong yang lain itu menyelasikan konflik, atau penentangan yang belum diselesaikan.

Muhd Mansur Abdullah (1993) mendapati kaunseling individu merupakan suatu pemusatan hal peribadi, huungan bersemuka antara dua manusia apabila seorang kaunselor dengan kemampuan yang ada padanya menyediakan satu situasi pembelajaran yang membolehkan kliennya mengenali dirinya sendiri, membuat keputusan dan pemilihan bagi memenuhi keperluan diri mereka sendiri.

Jenis-jenis Kaunseling

1) Pendekatan krisis- Pendekatan ini mengendalikan kes krisis yang timbul secara mendadak dan memerlukan perhatian serta tindakan daripada kaunselor dan pihak atasan. Pendekatan ini memaksa kaunselor bertindak serta merta kepada krisis yang timbul. Oleh itu, tujuan pendekatan ini ialah untuk menangguh tindakan agar tidak sampai ke tahap yang kritikal.

2) Pendekatan pemulihan-Pendekatan ini memberi fokus kepada kekurangan yang dapat dikenal pasti dari masa ke semasa. Ia juga dijalankan dengan harapan dapat mengubah tingkah laku terhadap masalah yang dialami contohnya, merokok, melawan guru dan ponteng sekolah.

3) Pendekatan pencegahan- Pendekatan ini berdasarkan persepsi bahawa satu-satu masalah itu sampai ke tahap krisis usaha dijalankan untuk menghalangnya seperti mengadakan kempen, ceramah atau kem.

4) Pendekatan pengembangan- Pendekatan ini adalah satu usaha untuk mengenal pasti kebolehan dan keperluan pelajar di alam persekolahan. Aktiviti-aktiviti yang melibatkan kurikulum an kokurikulum diberikan bagi memberikan peluang kepada pelajar untuk mengenali diri mereka dan berkembang. Pendekatan ini amat diutamakanBagi bidang perkhidmatan bimbingan dan kaunseling adalah seperti berikut :
-Perkembangan agama dan moral
-Perkembangan psikososial
-Perkembangan kognitif dan afektif
-Perkembangan fizikal dan seksual
-Perkembangan vokasional dan kerjaya

Jenis-Jenis Kaunseling Individu

1) Kaunseling akademik- menyediakan kaunseling dalam usaha membantu klien memilih mata pelajaran yang sejajar dengan minat, keupayaan dan pencapaian mereka. Selain daripada itu, kaunseling akademik juga menyampaikan makluamat mengenai peluang-peluang melanjutkan pelajaran ke institusi-institusi pengajian tingggi dalam negara ataupun luar negara.

2) Kaunseling kerjaya- Kaunseling kerjaya membantu klien mendapatkan maklumat kerjaya yang sejajar dengan minat, bakat, keupayaan dan pencapaian akademik. Menurut Holland dalam Gibson & Mitchell (1981), individu akan memberi persekitaran kerja yang berkaitan dengan minat mereka, kesesuaian pekerjaan dengan minat pekerja yang akan memberi kepuasan yang lebih. Oleh itu, asas kaunseling kerjaya adalah bagi kaunselor kerjaya ialah mengidentifikasikan kerjaya yang sesuai dengan minat kerjaya. Kaunseling kerjaya juga menolong klien menyelesaikan masalah pemilihan kerjaya serta mendedahkan kepada klien secara meluas jenis-jenis kerjaya di sektor awam dan sektor swasta. Kaunseling kerjaya juga boleh memberi ingatan dan kesedaran kepada klien bahawa perancangan kerjaya adalah perlu.

3) Kaunseling pemulihan- (Stone, 2002) menyenaraikan 3 sebab mengapa perlunya kaunseling pemulihan iaitu ;
-Kaunselor pemulihan mengandaikan kes-kes klien mempunyai masalah fizikal seperti kecelaruan tingkah laku atau kecacatan.

-Kaunselor pemulihan bertanggungjawab menyediakan klien dengan maklumat pendidikan dan rawatan pemulihan. Kejayaan kaunselor pemulihan selalu diukur dengan kejayaan mereka untuk membantu klien mendapatkan pekerjaan.

-Klien telah mengharapkan kaunselor pemulihan menyediakan perkhidmatan yang luas terutamanya berkaitan dengan kecacatan dan ketidakupayaan memperoleh pekerjaan. Klien mempunyai harapan dan jangkaan yang tinggi terhadap kaunselor.

4) Kaunseling peribadi- kaunseling peribadai merupakan kaunseling yang meneroka pertumbuhan kendiri klien, membantu klien memahami pelbagai keperluan dan masalah yang berkaitan. Tujuan kaunseling individu adalah untuk membantu klien memperolehi kefahaman sendiri, iaitu membantu klien memperolehi maklumat dan mebentuk sikap celik akal an nilai yang sejajar dengan kehendak masyarakat. Kaunseling individu juga menolong klien berkomunikasi dengan lebih berkesan dan membina perhubungan yang baik dengan anggota-anggota lain. Dalam proses kaunseling individu juga akan membantu klian untuk membuat keputusan yang waras dan bijaksana.

Sumber : Kaunseling Individu oleh Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh dan Hapsah Md. Yusof (2002).



Selamat Kembali Ke Sekolah

Selamat Kembali Ke Sekolah


                                                  Sumber; CikguFarizal

Selamat kembali ke sekolah kepada para pelajar dan guru-guru di SMK Jengka Pusat 2.

Semoga kita lebih bersemangat menghadapi hari-hari yang dilalui,InsyaAllah.

Ramai setuju UPSR,PMR dimansuhkan

Ahad, 2010 Jun 20

Ramai Setuju UPSR, PMR Dimansuhkan

2010/06/20

KUALA LUMPUR: Beberapa pihak berkaitan hari ini bersetuju dengan cadangan Kementerian Pelajaran untuk memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi mengelakkan sistem pendidikan negara daripada terus berorientasikan peperiksaan.

Masing-masing juga berpendapat pemansuhan kedua-dua peperiksaan itu akan membolehkan pelajar menumpukan kepada peperiksaan yang lebih penting dalam menentukan hala tuju mereka.

Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim, berkata langkah itu akan dapat memantapkan sistem pendidikan dan seterusnya melahirkan pelajar yang lebih fokus dan tenang.

"Sistem kita hari ini terlalu berorientasikan peperiksaan dan ini memberi tekanan kepada pelajar dan mereka belajar secara membuta tuli semata-mata untuk lulus peperiksaan tanpa memikirkan sama ada ilmu yang diperolehi boleh digunakan pada masa-masa akan datang," katanya.

Pemansuhan itu juga, katanya, akan memberi lebih banyak masa kepada guru untuk mengajar secara lebih berkesan dan tidak terikat dengan jadual peperiksaan.

Bagaimanapun, katanya, pada masa sama kementerian wajar mencari kaedah lain yang lebih sesuai untuk mengukur pencapaian pelajar.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini berkata kementerian itu mungkin memansuhkan dua peperiksaan berkenaan.
Katanya, ini kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata pemansuhan PMR wajar dilaksana kerana peranan peperiksaan tingkatan tiga itu hanya untuk menentukan aliran yang akan diikuti mereka ketika tingkatan empat.

"Akan tetapi UPSR wajar dikekalkan kerana masih relevan sebagai penarafan pelajar untuk belajar bersungguh-sungguh dan lebih bersedia sebelum memasuki sekolah menengah," katanya.

Pegawai Perhubungan Pesatuan Bekas Perkhidmatan Pendidikan Malaysia, Abdul Karim Abdullah, pula berkata pemansuhan kedua-dua peperiksaan itu akan membolehkan pelajar dan guru menumpukan perhatian kepada kegiatan kokurikulum dan sukan.

"Sebelum ini mereka anggap kegiatan sukan dan kokurikulum mengganggu masa pembelajaran kerana pelajar harus bersedia hadapi peperiksaan, tetapi apabila peperiksaan dimansuhkan kelak pelajar akan ada lebih masa untuk fokus kepada kegiatan kokurikulum dan sukan," katanya. - BERNAMA

Berita Harian Online: 20 Jun 2010
sumber;klik sini

Usah Menangis Ia Bukan Milikmu

Usah Menangis Ia Bukan Milikmu

Usah Kau Tangisi, Ia Bukan Milikmu


Salam Jumaat buat pelayar Muslim teratak ini. Alhamdulillah hari ini dapat lagi kita bertemu di alam maya ini, tanpa suara tanpa wajah. Semoga kehadiran kita di alam maya ini mendapat keredhaan Allah.

Pagi Jumaat yang mendung. Berarak bersama hembusan bayu menyapu wajah. Beburung beterbangan riang. Kicauannya simfoni alam yang menyatu dengan desiran angin. Sang awan sudah menanti masa menitiskan hujan.

Oh pagi Jumaat ini, ketika kutelusuri hatimu dik, ketika singgah di teratak mayamu, tergambar betapa walangnya jiwamu. Betapa luluhnya jiwamu.

Hujan dan Pelangi

Adikku, biarkanlah hujan ini turun ke bumi. Bukankah titisan air hujan itu bisa menghilangkan kemarau panjang?

Ya, mungkin katamu. Hujan itu  jua membawa bencana. Bah besar bisa sahaja terjadi.  Membawa bersama segala isi yang merintanginya.

Namun bukankah selepas hujan teduh, pelangi nan indah kan muncul dik?

Ingat tak, pertanyaanmu, di beranda rumah sewa kita di sebuah bandaraya.. semasa kita kecil dahulu?

"Itu apa kak?"

Pelangi dik.

Cantinya pelangi tu,kan.

Begitulah ciptaan Allah dik. Semua indah belaka.

Tapi kenapa kita tak boleh tengok selalu pelangi tu kak? Kita nak tengok hari-hari lah.

Pelangi ini istimewa dik. Hanya muncul selepas hujan menyirami bumi.

Oh begitukah,kak?

Ya dik. Itulah rahmat Allah buat kita semua.

Lalu kau tersenyum puas.

"kalau begitu,hari-hari hujan kan best, kan kak?"

"Eh,mana boleh macam tu pula. Aturan Allah pada alam ini pasti ada hikmahnya. "

Adikku, itu kisah 2 dekad dahulu. Kini dirimu sudah tumbuh dewasa. Tahniah adikku atas ketabahanmu meniti onak duri alam remajamu.

Namun kali ini apabila mentap bait-bait kata-katamu, diri ini berasa turut tersentuh. Remuk redam hatimu itu nampaknya terlalu dalam, adikku.

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Akhirnya angan ini lelah berandai-andai ria. Sungguh semua itu telah menghadirkan resah  yang begitu menggelora dalam jiwa.

Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki kita  menuju majlis-majlis ilmu yang akan memberikan ketenteraman pada jiwa.

Masih ada kekuatan untuk melangsaikan tanggungjawab kita pada Yang Maha Esa. Masih ada kekuatan untuk mengharungi belantara kehidupan ini dengan ketajaman akal dan kedalaman rasa hati.

Hidup ini ibarat belantara.Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan.

Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu akan tercapai. Dan tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi.

Betapa ramai orang yang berjaya tetapi lupa bahawa asasnya  itu semua pemberian Allah. Lupanya dia hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang.

Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan pertimbangan sewajarnya. Padahal dimensi tauhid,  dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita.

Apa yang memang menjadi ketentuan  kita di dunia,  dalam apa sahaja bentuknya. Samada rezaki, jawatan,  dan kedudukan pasti akan Allah sampaikan.

Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki, meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita  mengusahakannya dengan semaksimum mungkin. (Kata-kata ini jua merupakan Ingatan untuk diri akak juga, wahai adikku)

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al-Hadid ;22-23)

Di sini adikku, kakakmu ingin menyelitkan sedikit madah hikmah pujangga. Penulis madah secara naratif begini tidak diketahui. Namun moga ada pahala untuknya...


BiLa EngKau MemAndanG SeGalAnyA daRi TuhAnMu...

YanG MenCiPTaKan SegaLaNya...

YaNg MenimPakaN UjiAn...

YanG MenJadiKan SaKit HatImu.

. YanG MemBuaTkan KeiNginaNMu TerHaLang...

SeRta MenYusaHkan HiDupMu...

PasTi AkaN DamaILah HatImu kerAna...

MasaKan ALLAH SenGaja MenTakDirKan SesUatu UntUk seSuaTu YanG Sia2...

BuKan ALLAH TidAk Tahu DerItanyA HiduPmu,

RetAknYa HatiMu... TapI muNgKiN ItULah Yang DIA MahU... KeRana.. DIA TahU Hati YanG SebeGiNiLah YanG SeLalUnyA LebIh LunaK DaN MuDah UnTUk DeKat DaN AkRab DenGanNYA...

Soal Hati
Demikian juga halnya soal hati dan kasih sayang.

Adikku ingatkan pada ombak yang menghempas pantai saat kanak-kanak kita. Ketika kau sibuk menerbangkan layang-layang, dan ketika kakakmu ini sedang membina istana pasir, datang sang ombak menghempas pantai. Robohlah sebahagian istana pasir itu. Lalu terpinga-pinga dirimu.

Layang-layang di genggamanmu lepas dari genggaman. Kau biarkan layang-layang itu melayang sendiri dibawa angin. Kau menerpa ke robohan istana pasir.

"Ke mana istana menghilang, kak?"

"Sudah roboh dipukul ombak,dik"

"Terus berubah begini,kak?"

"Ya, dik. Sekali ombak memukul, sekali pantai berubah. Lagikan hati manusia".

Kau terpinga-pinga,"Apa maksud hati manusia dan pantai kak?"

"Nanti bila adik dewasa pasti adik kan tahu,"jawabku.

Kini kau sudah dewasa dik. Ingatlah metafora itu, dik.

Ingat tak kata-kata ini,"Barang yang lepas usah dikenang?"

Jadi, usahlah lagi mengharap pada yang tidak sudi. Jika si dia telah mencampakkanmu jauh-jauh dari kamus hidupmu, maka usahlah lagi tenggelam dalam memori indah bersamanya.

Soal cintamu itu pasti jua berkait soal kejodohan. Meski mungkin dirimu masih jauh untuk memikirkannya.

Berbaliklah kita kepada aturan Allah. Dalam apa sahaja hidup ini, bukan sahaja soal kejodohan, biarlah kita memohon petunjuk Allah dik. Memohon dengan penuh adab dan tanpa paksaan.

Solat Istikharah menurut pandangan Dr Sapora Sipon, adik boleh klik di sini. Jawan Dr Sapora Sipon kepada salah seorang kliennya di akhbar tentang Sukar membuat Pilihan. Juga boleh klik di sini, Meneladani Solat Sunnat Rasulullah: Solat Istikara.

Mungkin sahaja kita merasakan dia terbaik untuk kita, tapi perencanaan Allah lebih baik untuk kita. Mungkin sahaja peristiwa ini sebagai suatu iktibar dirimu pada amsa hadapan. Anggaplah ianya suatu teguran Allah paling halus di nubari kita. Teguran Allah tanda Allah sayangkan hambaNya.

Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah :

“…. Boleh jadi kalian membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.Allah Maha mengetahui kalian tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 216)

Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu.

Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahawa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu bila ada relevannya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Sesungguhnya seorang mukmin tidak hidup untuk dunia tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak!

Maka sudahlah, hapuskanlah airmatamu. Ayuh, bangkit dari dukamu. Jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!

p/s: Entry ini dedikasi untuk seseorang yang dekat dengan saya. Semoga bicara tanpa suara ini bisa menterjemahkan, bahawa masih ada yang sayang.


Aktiviti Cuti Sekolah

Aktiviti Cuti Sekolah



Cuti sekolah sudah tiba.  Tentu para pelajar seronok melalui cuti yang panjang ini.

Kepada para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan awam tahun ini, biasanya pihak sekolah telah mengadakan kelas insentif untuk pelajar.  Datanglah ke kelas yang diadakan guru-guru anda.

Pastinya guru-guru anda sanggup korbankan masa cuti mereka untuk membantu meningkatkan pelajaran anda.

Jika mereka sanggup korbankan masa rehat mereka, apa salahnya anda mengambil peluang keemasan itu. Ketepikan rasa penat dan jemu. Jadi, rebutlah peluang yang ada itu. Hadirkanlah dirimu ke kelas tambahan itu.

Siapa yang rajin menuntut ilmu insyaAllah ada kebaikan di situ…

Di Malaysia, bidang pendidikan adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi manusia secara menyeluruh bagi mewujudkan modal insan yang cemerlang, iaitu cerdas minda, mantap rohani, stabil emosi dan sihat jasmani.

Sebenarnya kecemerlangan pendidikan tidak hanya dibebankan kepada para guru di sekolah, bahkan ia bergantung kepada peranan ibubapa di rumah. 

Kedua-dua institusi ini iaitu sekolah dan rumahtangga saling memerlukan dalam menentukan kecemerlangan pendidikan.

Kepada para pelajar yang yang tidak menduduki peperiksaan awam tahun ini, diharapkan dapat mengisi masa yang terluang dengan melakukan aktiviti berfaedah.

Masa cuti begini memberi ruang yang banyak untuk anda mengulang kaji pelajaran terutamanya bagi topik-topik yang masih belum anda kuasai lagi.

Jadual belajar: Anda harus menjadualkan waktu belajar agar masa tidak berlalu begitu sahaja tanpa dipenuhi dengan sebarang tindakan yang berguna.

Latih tubi:Anda harus banyak membuat latihan dan membiasakan diri dengan soalan-soalan peperiksaan.

Menyertai majlis ilmu. Majlis ilmu seperti kelas tambahan, kem motivasi dan sesi bimbingan boleh disertai untuk menambahkan kemahiran serta meningkatkan aras motivasi diri.


Di sesetengah kawasan kejiranan, pihak jawatankuasa masjidnya mengadakan kem Ibadah atau kem Motivasi Solat atau kem hafazan selama beberapa hari sewaktu cuti sekolah begini. 

Rasanya yurannya tidaklah mahal sangat. Kebetulan petang tadi dalam Segemen Salam Masjid di Ikim.fm ada terdengar program seumpama ini. Contohnya MAsjid Ar Rahman di Pantai Bharu ada mengadakan program seumpama ini.

Perkara yang harus dielakkan semasa cuti sekolah:

Membuang masa tanpa belajar: Perbuatan seperti berkeliaran di pasaraya atau di kampung-kampung haruslah dielakkan kerana ia tidak memberi faedah. Setiap saat yang digunakan mampu meningkatkan prestasi anda. Sesungguhnya orang yang membuang masa adalah orang yang amat rugi di dunia dan di akhirat.

Menikmati hiburan keterlaluan: Menonton rancangan TV yang tidak berfaedah, menonton video, melayari internet tanpa tujuan, bermain ”video-game” adalah di antara tindakan yang tidak bijak dan harus dihentikan segera.

Pesanan lagi untuk  mereka bergelar pelajar, Kalau naik motorsikal tu, bawa elok-elok .

 No jatuh-jatuh, lumba-lumba, langgar-langgar tau. Ha yang luka kena ekzos motor tempoh hari belum lagi baik, usah ditambah lagi ya. Yang minat motorcross, rasanya kat tempat kita ni banyak pilihan.

Di kampung bersebelahan kampung saya ni pun ada kawasannya. Selalu juga petang2 tertentu ada aktiviti motorcross.

Yang suka mandi sungai/ paya dan kat air terjun, ingat, keselamatan diri perlu diutamakan. Yang perempuan eloklah pergi dengan keluarga, ya. Banyaknya pesanan penaja. :)


Bermulanya cuti persekolahan, maka tugas guru yang mengajar di sekolah telah dihentikan sementara dan ibubapa bertanggungjawab penuh menyambung kesinambungan tugas mendidik anak-anak di rumah.

Nampaknya, waktu cuti sekolah begini, ibubapa kenalah menjadi cikgu kepada anak-anak…

Semoga  sepanjang cuti sekolah ini, anak-anak kita dinaungi oleh suasana pendidikan dan pembelajaran yang berterusan. Semoga usaha ini dapat mengawal pengaruh liar dari aktiviti yang negatif dan sekaligus melahirkan generasi yang mantap akidah dan cemerlang dalam pendidikan.

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .