- Dasar pertama adalah literasi ICT untuk semua pelajar, bermaksud pelajar memperoleh kemahiran menggunakan kemudahan ICT.
- Dasar kedua mengutamakan peranan dan fungsi ICT dalam pendidikan sebagai kurikulum dan alat P&P. ICT sebagai kurikulum bermaksud pelajar mempelajari ICT sebagai mata pelajaran seperti mata pelajaran Teknologi Maklumat bagi peringkat SPM dan mata pelajaran Pengkomputeran bagi peringkat STPM. ICT dalam P&P seperti penggunaan perisian kursus, internet, dan aplikasi generik yang lain (contohnya, perisian CAD dalam mata pelajaran reka cipta dan lukisan kejuruteraan).
- Dasar ketiga menekankan penggunaan ICT untuk meningkatkan produktivi, kecekapan, dan keberkesanan sistem pengurusan. Ini terhasil daripada pengautomasian pejabat dan pelaksanaan sistem aplikasi pengurusan yang membawa kepada penambahbaikan proses kerja.
Jom Kenali Sejarah Palawan Malaysia
Sejarah Tok Kenali Pengasas Majalah Pengasuh
Panduan Temuduga Dalam Talian
Panduan Temuduga Online
Panduan Hadiri Temuduga
Panduan Hadiri Temuduga
This is default featured slide 4 title
Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.
This is default featured slide 5 title
Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.
Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini
3 Dasar Utama ICT Dalam Pendidikan KPM
By Cikgu Ma Thursday, December 15, 2011
civil servant, dunia ICT, dunia pendidikan, STPM No comments
Format Baru Mata Pelajaran Sejarah Mulai 2013
Arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia tentang
pelaksanaan pentaksiran peperiksaan SPM mulai tahun 2013 bagi mata
pelajaran Sejarah iaitu terdapat satu penambahan kertas baru iaitu Kertas 3 (1249/3) yang berbentuk tugasan.
Berikut adalah format baru mata pelajaran Sejarah SPM mulai tahun 2013 :
FORMAT PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN SEJARAH MULAI TAHUN 2013
Bil
|
Perkara
|
Kertas 1 (1249/1)
|
Kertas 2 (1249/2)
|
Kertas 3 (1249/3)
|
1
|
Jenis Instrumen
|
Objektif
|
Subjektif
|
Tugasan
|
2
|
Jenis Item
|
Aneka Pilihan
|
Struktur & Esei
|
Tugasan
|
3
|
Bilangan Soalan
|
40 soalan
|
Bahagian A (Struktur)
4 soalan wajib
40 markah
(10 markah setiap soalan)
Bahagian B (Esei)
7 soalan pilihan
Jawab 3 soalan
60 markah
(20 markah)
|
1 Tugasan
Nota :
Tema/tajuk umum dimaklumkan kepada calon satu bulan sebelum tarikh peperiksaan bagi Kertas 3.
Tajuk tugasan serta panduan menjawab diberi pada hari peperiksaan
|
4
|
Pemberatan
|
30%
|
50%
|
20%
|
5
|
Jumlah Markah
|
40
|
100
|
100
|
6
|
Tempoh Ujian
|
1 jam
|
2 jam 30 minit
|
3 jam
|
7
|
Konstruk
|
Mengingati
Memahami
Menganalisis
|
Mengingati
Memahami
Mengaplikasi
Menganalisis
Menilai
Menjana idea
|
Memahami
Mengaplikasi
Menganalisis
Menilai
Menjana idea
Nilai
|
8
|
Cakupan Konteks
|
Sukatan Pelajaran Tingkatan 4 & 5
|
||
9
|
Aras Kesukaran
|
Sesuai dengan tahap pembelajaran Sejarah murid di hujung Tingkatan Li
|
Sila Rujuk:
Format baharu pentaksiran SPM Pelajaran Sejarah
Format baharu pentaksiran SPM Sejarah
Gambar
Calon SPM 2011 dari Pelajar SMK Jengka Pusat 2
sedang khusuk mendengar taklimat Kem Komandan semasa Kem Perkampungan Ilmu selama 3 hari 2 malam sebagai Pecutan Akhir Menghadapi SPM 2011.
Subjek Sejarah akan mula diperkenalkan dalam SPM Ulangan mulai tahun 2014.
Format pentaksiran mata pelajaran Sejarah akan menggunakan sukatan pelajaran sedia ada bermula dari tahun 2013 sehingga 2017. Bermula SPM 2018, ia akan menggunakan sukatan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).
Disclaimer
(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .